اسلام .ﷲ

اسلام .ﷲ

اسلام .ﷲ

اسلام .ﷲ

مضرات موسیقی

مضرات موسیقی

موسیقی که انسان را تخدیر و بی خاصیت کند و مناسب مجالس لهو و لعب و عیش و نوش باشد،  حرام است. البته بحث دقیق حکم شرعی موسیقی را باید استادان متخصص احکام بیان کنند. اما در اینجا تا حدی به فلسفه این حکم می پردازیم.

نیز توجه به این نکته مهم است که تمام مسائل و احکام اسلامی برای رشد و تعالی ما در دنیا و در آخرت است، ولی متأسفانه برخی به جای آن­ها، لذت­های زودگذر و کاذب را قبول کرده­اند و در نتیجه، نه تنها لذّت واقعی را نمی­چشند، بلکه در دنیا و آخرت زیان می­کنند.

بعضی از مفاسد و مضرّات موسیقی و غنای حرام عبارت است از :

 

1. تشویق به فساد اخلاقی

تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد تحت تأثیر آهنگ­های غنا، راه تقوا و پرهیزگاری را رها کرده و به شهوات و فساد روی می آورند.

به همین دلیل، در روایات اسلامی مکرر آمده است که غنا روح نفاق را در قلب پرورش می­دهد. این سخن به همین حقیقت اشاره دارد که روح نفاق همان روح آلودگی فساد و کناره­گیری از تقوا و پرهیزگاری است. کسی که در موسیقی حرام غرق می­شود، در حوادث، نمی تواند به طور منطقی عمل کند؛ زیرا هیجانی که از گناه با جان و عقل او مأنوس شده، راه عقل او را بسته است و تصمیم­هایش عاقلانه نیست.

 

2. غافل شدن از یاد خدا

تعبیر به «لهو»، که در باره غنا در بعضی از روایات اسلامی آمده است، به همین حقیقت اشاره دارد که غنا انسان را آن­چنان مست شهوت می­کند که از یاد خدا غافل می­سازد.


3. آثار زیان­بار بر اعصاب

مواد مخدّر گاهی از طریق دهان و نوشیدن وارد بدن می­شود مانند شراب، و گاهی از طریق بوییدن وارد می شود مانند هیروئین، و گاهی از طریق تزریق وارد می شود مانند مورفین، و گاهی نیز از طریق حس سامعه وارد می­شود مانند غنا و موسیقی حرام. به همین دلیل، گاهی غنا و آهنگ­های حرام چنان افراد را در نشئه فرو می­برد که حالتی شبیه مستی به آ‌ن­ها دست می‌دهد. به همین دلیل از این رو، بسیاری از مفاسد مواد مخدر در غنا وجود دارد، خواه تخدیر آن خفیف باشد یا شدید.

توجه دقیق به زندگی­نامه مشاهیر موسیقی نشان می دهد که آنان در دوران عمر به تدریج دچار ناراحتی­های روحی گردیده‌اند، تا آنجا که به تدریج، اعصاب خود را از دست داده و عده­ای به بیماری­های روانی مبتلا شده و گروهی مشاعر خود را از کف داده و به دیار جنون رهسپار شده­اند، دسته ای فلج و ناتوان گردیده­اند و بعضی هنگام نواختن موسیقی، درجه فشار خونشان بالا رفته و دچار سکته ناگهانی شده اند.

 

4.  حربه استعمار

استعمار برای فروبردن جوامع در غفلت و بی خبری و در نتیجه، چپاول و غارت منابعشان لازم است ابتدا آن­ها را در خبری نگه دارد و سپس ذلیل کند. به همین دلیل، بخش عمده رادیوهای استعماری آوازها و موسیقی­ها و غنای مطرب و حرام است.

برای مطالعه بیشتر می­توانید به این منابع مراجع کنید:

·   فلسفه و اسرار احکام، ج 2

·   تفسیر نمونه، ج 7

·   تأثیر موسیقی بر اعصاب و روان

·   مسائل جدید، ج 1 و 2 و 3

 

منابع

1. فلسفه اسرار احکام، ج 2

2. تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص 26

 

حضرت آیت الله امجد حفظه الله می فرمودند: موسیقی مطرب حرام است چون فکر و تعقل را از انسان می­گیرد. البته هر نوع موسیقی - حتی اگر حلال هم باشد - موجب ضعیف شدن اراده انسان می­­شود.

حضرت امام خمینی - قدس سره - در کتاب چهل حدیث فرموده­اند: ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای «اراده» شوی، که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی مغزی هستی که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوی؛ زیرا که آن عالم محل کشف باطن و ظهور سریره است. و جرئت بر معاصی کم کم انسان را بی عزم می کند و این جوهر شریف را از انسان می رباید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد